Asiakaskokemuksen innovointi, kehittäminen ja suunnittelu
Työskentelin muutaman vuoden tutkimusjohtajana markkinatutkimustoimistossa ja osallistuin tänä aikana yli sataan liiketoiminnan kehittämisprojektiin. Olin päivittäin tekemisissä erilaisten tuotemerkkien ja yritysten kanssa, mitaten ja kehittäen asiakaskokemusta.
Näiden vuosien aikana opin muutaman yleisen avaintekijän onnistuneen asiakaskokemuksen innovoinnissa, kehittämisessä ja suunnittelussa. Olen koonnut tähän blogiin 5 vinkkiä, joiden avulla voit kehittää omaa asiakaskokemustasi entistäkin paremmaksi.
5 vinkkiä erinomaiseen asiakaskokemukseen
Yksinkertaisempi on parempi. Ensinnäkin, tee ostamisesta helppoa luomalla valmiita paketteja. Toiseksi, tee asiakkaalle helpoksi onnistua tuotteesi tai palvelusi kanssa. Eliminoi kaikki asiakaskokemusta mahdollisesti häiritsevät tekijät ja karsi turhat valinnat ja lisäykset.
Mittaa. Jos työskentelet pimennossa, et tiedä oletko menossa oikeaan vai väärään suuntaan.
Yllätä positiivisesti. Ilahduta asiakasta pienillä odottamattomilla yllätyksillä. Motivoi henkilökuntaa ylittämään itsensä tehdäkseen asiakkaisiin vaikutuksen.
Ole aito. Rakenna konseptisi ympärille ainutlaatuinen tarina, ja ilmennä tätä tarinaa palvelupolun yksityiskohdissa. Näin luot brändillesi sielun ja kehität asiakaskokemukseen uuden ulottuvuuden.
Tarjoa optimaalinen vastine rahalle. Kehitä tehokas tapa tuottaa se mitä olet tarjoamassa. Määrittele mikä on olennaisinta asiakkaillesi, ja keskity tekemään se paremmin kuin hyvin.
Lue täältä lisää asiakaskokemuksen mittaamisesta.
Onnea asiakaskokemusten innovointiin ja wow-efektien tuottamiseen!
![]() |
Annika Herrgård |